Vaarwel fietsen: de Europese hoofdstad verbiedt het gebruik ervan in voetgangersgebieden

fiets
Brussel gaat het gebruik van fietsen en steps in het belangrijkste voetgangersgebied beperken om conflicten tussen voetgangers en tweewielers te verminderen.

De stad Brussel heeft een nieuwe verordening aangekondigd die het gebruik van fietsen en elektrische steps in een groot deel van haar centrale voetgangerszone, bekend als Le Piétonnier, verbiedt. Vanaf volgend jaar mogen deze voertuigen alleen tussen 4.00 en 11.00 uur ’s ochtends in deze zone rijden; buiten deze uren moeten gebruikers afstappen en hun voertuig duwen als ze de zone willen doorkruisen.

Het betrokken gebied beslaat ongeveer 18.000 m² in het hart van de Belgische hoofdstad, een traject dat na de uitbreiding van de voetgangerszone in 2015 exclusief voor voetgangers is geworden. Deze stedelijke corridor werd gepromoot als een manier om het stadscentrum nieuw leven in te blazen, een groenere en rustigere omgeving te creëren en het gemotoriseerde verkeer te verminderen.

fietstocht

De maatregel werd door de gemeentelijke autoriteiten genomen naar aanleiding van het toenemende aantal klachten over de interactie tussen voetgangers en fietsers of gebruikers van steps, vooral wanneer de bestaande snelheidslimiet van 6 km/u in de gedeelde ruimte niet wordt gerespecteerd.

De wethouder verantwoordelijk voor stedelijke mobiliteit, Anaïs Maes, legde uit dat de regelgeving een antwoord wil bieden op bezorgdheden over de veiligheid, met name die van ouderen, gezinnen met kinderen of mensen met beperkte mobiliteit die zich ongemakkelijk voelen tussen de fietsers, uit angst om aangereden te worden.

Kritiek op de alternatieve routes

Fietsorganisaties en sommige verkeersveiligheidsgroepen hebben vraagtekens geplaatst bij het besluit en vinden het buitensporig. Zij wijzen erop dat de alternatieve routes die voor fietsers worden voorgesteld niet veilig zijn, omdat ze door straten met druk gemotoriseerd verkeer lopen, met meerdere dode hoeken en zonder adequate infrastructuur om degenen die voor de fiets kiezen te beschermen.

Deze groeperingen hebben het voorstel als “absurd” bestempeld en hebben gevraagd om een evenwichtiger aanpak met speciale fietspaden binnen de stedelijke perimeter, in plaats van de toegang volledig te beperken.

rijden op fietsen

De lokale overheid stelt daarentegen dat het aanleggen van speciale fietspaden in de voetgangerszone tot hogere snelheden zou kunnen leiden en nog meer conflicten tussen voetgangers en fietsers zou kunnen veroorzaken. Over de exacte datum van invoering en de operationele details van het verbod wordt nog onderhandeld.

De autoriteiten verzekeren dat de maatregel is ontworpen met als doel voetgangers te beschermen zonder de mogelijkheden voor duurzame mobiliteit volledig uit te sluiten, maar critici beweren dat de infrastructuur voor fietsers in de hele stad moet worden verbeterd voordat dergelijke uitgebreide beperkingen worden ingevoerd.