Ze blijven onmisbaar in ons dagelijks leven. Geldautomaten (ATM’s) zijn noodzakelijk voor contante betalingen, die nog steeds 43 % van alle transacties uitmaken. In deze context wordt elke verandering die hen betreft nauwlettend gevolgd door waarnemers uit de sector.
Een positieve ontwikkeling voor geldautomaten
Over enkele dagen treedt een Europese verordening in werking. Vanaf nu moeten geldautomaten spraakinstructies geven en de mogelijkheid bieden om een koptelefoon aan te sluiten, het contrast aan te passen of de tekst te vergroten.

Deze opties zijn bedoeld om het gebruik voor mensen met verschillende handicaps te vergemakkelijken, zoals onze collega’s benadrukken. Het gaat dus om een echte vooruitgang voor alle betrokken klanten en een grote stap voorwaarts op het gebied van toegankelijkheid.
De meeste geldautomaten voldoen aan de normen die in de Europese Unie zullen gelden. Dit geldt voor alle recente geldautomaten, maar het is mogelijk dat oudere modellen niet meer aan de normen voldoen.
De betrokken banken hebben echter geen haast. En terecht, want deze apparaten mogen hun levenscyclus zonder wijzigingen afmaken, maar wanneer ze worden vernieuwd, moeten ze aan de nieuwe wetgeving voldoen.
Talrijke geldautomaten verdwijnen

Het gaat om geldautomaten van de nieuwe generatie, die niet alleen bankbiljetten kunnen uitgeven, maar ook cheques en contant geld kunnen verwerken. Tussen nu en 2026 zullen ongeveer 7000 automaten worden geïnstalleerd, terwijl 3000 oude geldautomaten zullen verdwijnen.
Deze modernisering heeft tot doel de kosten te verlagen en tegelijkertijd een lokale dienstverlening in stand te houden. De nieuwe automaten herkennen de bank van elke klant en brengen geen extra kosten in rekening buiten het netwerk. Er komt ook een specifiek aanbod voor lokale overheden, waardoor gemeenten, zelfs zonder bankfilialen, hun inwoners een financieel contactpunt kunnen bieden.
