Hoeveel kilometer bereik blijft er over als het reserve lampje gaat branden? Het is beter om niet te wachten, want soms is dat heel weinig.

brandstofreserve lampje

Veel automobilisten negeren nog steeds de waarschuwingen over rijden met een bijna lege tank. Een brandend brandstofreserve-lampje is echter een zeer verontrustend signaal, niet alleen omdat je langs de kant van de weg kunt komen te staan, maar ook omdat dit een directe weg is naar schade aan de auto. We leggen uit hoeveel kilometer je kunt rijden nadat het lampje is gaan branden en waarom het beter is om een dergelijke situatie te voorkomen.

Telkens wanneer een bestuurder het reservebrandstoflampje ziet branden, begint hij zich af te vragen hoeveel kilometer hij nog kan rijden en of hij een tankstation kan bereiken voordat de brandstof opraakt. Deze ogenschijnlijk eenvoudige vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, want hoewel dit in veel auto’s kan worden geschat, is elk geval enigszins anders.

Hoeveel kilometer kunt u op de reserve rijden?

In de meeste auto’s geeft het reservelampje aan dat er nog slechts 10-15% brandstof in de tank zit, wat meestal neerkomt op 5-7 liter. Het is echter niet mogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag hoeveel kilometer u nog kunt rijden. De belangrijkste factoren hierbij zijn: de inhoud van de tank, het type motor (benzine, diesel, hybride), de kenmerken van de route, de rijsnelheid, de weersomstandigheden en de bandenspanning. Als je de inhoud van de tank en het gemiddelde brandstofverbruik weet, kun je schatten hoeveel kilometer je nog kunt rijden. Standaard blijft er in auto’s na het oplichten van het reserve lampje nog ongeveer 60-80 km over, hoewel er ook modellen zijn waarbij het reserve lampje slechts 25 km aangeeft, en andere die ruim 100 km kunnen afleggen.

reservebrandstoflampje

Sommige automodellen waarschuwen de bestuurder bovendien met een knipperend lampje wanneer we een bepaalde afstand hebben afgelegd sinds het branden van het reserve lampje. Dit is het laatste moment om naar een tankstation te gaan. Als u het signaal negeert, loopt u het risico onderweg vast te komen zitten.

Waarom moet u niet op de reserve rijden?

Bestuurders moeten echter absoluut vermijden om op de reserve te rijden en moeten dit helemaal niet laten gebeuren. Vooral in auto’s met een dieselmotor kan dit snel leiden tot schade aan de uitrusting, maar zelfs het ontbreken van brandstof kan het voertuig al onbruikbaar maken door lucht in het brandstofsysteem. In dat geval helpt zelfs het bijvullen van brandstof niet meer en moet er een sleepwagen worden gebeld. Bij auto’s met benzinemotoren is dit risico niet zo groot, maar het is toch ongezond voor de auto.

Bovendien is rijden op de reserve risicovol, omdat brandstofmeters, zelfs die in moderne auto’s, niet volledig nauwkeurig zijn. Ze werken op basis van een vlotter, en die kan onbetrouwbaar zijn. Bovendien vermindert rijden op de reserve het comfort en kan het tot gevaarlijke situaties leiden, zoals het stilvallen van de auto op de snelweg of een storing tijdens het inhalen.

Wat kan er misgaan als je op reserve rijdt?

De gevolgen van het niet tanken kunnen ernstig zijn, zoals:

  • Oververhitting van de brandstofpomp – als de brandstof opraakt, wordt de pomp niet gekoeld en gesmeerd, waardoor deze beschadigd kan raken.
  • Corrosie van de tank – een lege tank bevordert condensatie, wat leidt tot corrosie, vooral in oudere auto’s met metalen tanks.
  • Verstopte filters – op de bodem van de tank hoopt zich vuil op, dat bij een laag brandstofpeil gemakkelijk in het brandstofsysteem terechtkomt.
  • Problemen met injectoren – vocht in de brandstof bevordert corrosie van de metalen onderdelen van de injectoren, waardoor hun efficiëntie afneemt.
  • Startproblemen bij dieselmotoren – een teveel aan lucht in het brandstofsysteem kan de auto onbruikbaar maken, en moderne modellen hebben vaak geen handpomp meer om te ontluchten.

Nadat het lampje voor reservebrandstof gaat branden, moet u onmiddellijk tanken.

Wat te doen als de brandstof opraakt?

Als de brandstof onderweg opraakt, is veiligheid van cruciaal belang: schakel de alarmlichten in, stop op een veilige plaats en plaats een gevarendriehoek. Het is de moeite waard om te controleren of uw WA-verzekering of pechhulpverzekering brandstoflevering dekt. Anders blijft er alleen nog maar de mogelijkheid om de wegenwacht te bellen of uw familie om hulp te vragen. Ga onder geen enkele voorwaarde zelf brandstof halen op de snelweg – dat is uiterst gevaarlijk.

Hoe rijd je op reserve?

Als je door omstandigheden op reserve moet rijden, vermijd dan plotselinge versnellingen, rijd met gematigde snelheid en schakel indien mogelijk de motor uit tijdens langere stops.